Wat is een funnel?

    apr 23, 2023 | Begrippenlijst

    Heb je online al een platform, maar heb je het gevoel dat het beter kan of dat er niks gebeurt? Dan is de kans erg groot dat jouw funnel geoptimaliseerd moet worden. Dat begint met het inzicht krijgen in de funnel.

    Veel ondernemers maken nog steeds de fout door alleen online aanwezig te zijn. Maar feit is dat niemand automatisch bij jouw website of webshop uit zal komen. Hiervoor zal je een funnel in moeten richten.

    Betekenis van een funnel

    Een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. Deze trechter ‘leidt mensen op’ van bezoekers naar converteerders. Potentiële bezoekers, ofwel potentiële leads genoemd, doorlopen een proces en worden bewerkt totdat er een conversie plaatsvindt en zij onderaan uit de ’trechter’ komen.

     

    Hoe belangrijk is een funnel?

    Het is een feit dat een funnel cruciaal is als je online business wilt maken. Of je cursussen verkoopt, een webshop hebt of een dienst verkoopt, maakt niet uit. In alle gevallen heb je een funnel nodig.

    Een funnel kan breed ingezet worden. Een veel gebruikte manier is om op hoog niveau bezoekers op te leiden tot leads die uiteindelijk je product of dienst afnemen. Hierbij specificeer je in eerste instantie hoe je bezoekers de funnel in leidt, bijvoorbeeld d.m.v. social media. Vervolgens worden deze bezoekers steeds verder gefilterd door verschillende – logisch op elkaar volgende – stappen in het proces binnen de customer experience.

     

    Doelgroep

    Bereik de doelgroep gedurende de hele klantreis in elke fase van de funnel

    Verbeter het contactmoment

    Kom eerder in contact met uw doelgroep aan het begin van de funnel

    Marketingmix

    Marketingmix afgestemd op de klantfase binnen fe funnel voor een optimale customer experience

    Hoe krijg ik inzicht in mijn funnel?

    Uiteraard is deze vraag alleen van nut als je al bepaald hebt wat je funnel is.  Dit is een stap waarbij wij van Monkeybridge enthousiast worden. Het antwoord is namelijk door middel van data. Data is hierin de sleutel. De tijd dat ondernemers moesten vertrouwen op hun onderbuikgevoel is voorbij. Alles kan onderzocht en geanalyseerd worden. Nu is het zaak om dit ook toe te passen.

    Twijfels over uw funnel? Leg het ons voor!

     Door middel van webanalytics en marketing dashboards kan alleen de noodzakelijke data inzichtelijk gemaakt worden. Laat ons alle data meten en verwerken, vervolgens krijg jij van ons alleen de data te zien die nodig is voor de beslissingen.

    Hieronder staat een voorbeeld van een funnel, waarbij duidelijk inzichtelijk is gemaakt hoeveel bezoekers afhaken bij iedere vervolgstap. Op deze manier kan de funnel geoptimaliseerd worden, wat uiteindelijk zal leiden tot meer sales of leads.

     

    Monkeybridge | Funnel

    Het is cruciaal om te ontdekken of een funnel al voldoende juiste bezoekers ontvangt, maar niet converteren of dat de eerste stap is om de juiste bezoekers naar het online platform te halen. Het bepalen hiervan kan alleen door de data inzichtelijk te maken.

    Hoe verbeter ik mijn funnel?

    Een funnel is in te delen in diverse fasen, zie ook de afbeelding aan het begin van deze pagina. Als je weet in welke fase een probleem zit, is het zaak om de juiste dienst te bepalen binnen een gespecificeerde online strategie. Voor de eerste drie fases binnen de funnel is een voorbeeld uitwerkt

    Awareness

    In de awareness fase is het zaak om zoveel mogelijk juiste bezoekers te verzamelen. Monkeybridge doet dit aan de hand van een inbound marketing strategie.

    Consideration

    Zet de bezoekers om in leads en/of zorg dat bezoekers jouw bedrijf vertrouwen en de informatie krijgen om hun aankoop bij jou te rechtervaardigen.

    Decision

    Haal nieuwe bezoekers met een concrete koopintentie naar je website of zet de leads om tot klanten. Dit is de fase waarin de sales van nieuwe klanten gerealiseerd wordt.

    Hieronder hebben we voor de eerste drie fases een aantal nuttige diensten weergegeven. Kanttekening is dat veel diensten van nut kunnen zijn in alle fasen, een voorbeeld is zoekmachine optimalisatie. Om niet alle diensten overal te plaatsen hebben we een onderscheid gemaakt in prioriteit, hoe belangrijk is een dienst in een fase.

        Awareness

        • Zoekmachine optimalisatie
        • Adverteren in google
        • Social media marketing

        Consideration

        Decision

        • Feed marketing
        • Email marketing
        • marketing automation
        • gepersonaliseerde content
        • A/B testen